Alcohol versus progressie

,

Alcohol is de populairste drug ter wereld. Er zijn geschriften over alcohol die teruggaan tot 1000 v.C. en een volwassene consumeert jaarlijks gemiddeld maar liefst 4,3 liter alcohol !

Hier is wat je moet weten …
• Alcohol verhoogt niet zozeer de opslag van vet, maar onderdrukt de vetverbranding.
• Veel drinken leidt tot een aantal mechanismen die de eiwitsynthese en het spierherstel zullen tegengaan.
• De effecten van alcohol hangen sterk af van wat je drinkt (bier, wijn, gemixte dranken), hoeveel je drinkt, wanneer en wat je hierbij eet.

Het effect op het opbouwen van spiermassa

Om spieren op te bouwen en vet te verbranden is het nodig om je calorieën en hormonen te regelen en te controleren. Alcohol heeft een impact op beiden. Als je drinkt, neem je calorieën op en onder bepaalde omstandigheden kan dit de hormonen beïnvloeden die je helpen bij spieropbouw.

Alcohol heeft de volgende effecten op spiermetabolisme: het verhoogt myostatine, verlaagt de resynthese van glycogeen, onderdrukt door training geïnduceerde mTOR , vermindert de oxidatie van leucine (aminozuur) en het kan de signalering van insuline en IGF-1 aantasten . Dit alles is nefast voor onze spieren.

alcohol_001.png

Het effect op de gewicht en vetverbranding

Als we ons gaan verdiepen in alcohol en vetverlies, wordt het lastiger om conclusies te trekken. In dit geval moeten we kijken naar calorieën, hormonale effecten en de context waarin alcohol wordt geconsumeerd.

Eén gram alcohol bevat 7 calorieën, maar zoals bij eiwitten is het omzetten in energie inefficiënt en gaat er 17 tot 20% van zijn energie verloren. Alcohol heeft, net zoals eiwit, dus een zeer groot thermogeen effect. Alcohol kan, door de hoge energiedichtheid, bijdragen tot overmatige calorische inname. Wanneer koolhydraten of vet worden vervangen door hun calorische equivalent aan alcohol, is er geen effect omtrent vetopslag.

Daarnaast, net zoals bij eiwit en in tegenstelling tot wat de meesten denken, is alcohol niet gemakkelijk omzetbaar in vet. Dat proces kost het lichaam te veel moeite. Maar er wordt wel een signaal aan het lichaam gegeven dat er geen suiker of vet moet worden verbrand. Alcohol onderdrukt dus de vetverbranding !

De invloed op eetlust

Het effect op de eetlust kan variëren van het type alcohol dat geconsumeerd wordt. Hierover zijn enkele richtlijnen.

Bier

Bier is bitter en geeft  GLP-1 af, wat het hongergevoel onderdrukt. Bier verlaagt ook de hoeveelheid cortisol op korte termijn en in lagere hoeveelheden. Hogere dosissen kunnen het omgekeerde effect hebben. Dit is belangrijk om te weten aangezien cortisol betrokken is bij hongergevoel en onbedwingbare trek, en de motivatie uitschakelt in de hersenen, terwijl ze de beloningscentra verhogen. Bier verlaagt cortisol en heeft een op korte termijn een onderdrukkend effect op de eetlust.

Rode wijn

Rode wijn verhoogt cortisol vrij snel en stimuleert de eetlust. Witte wijn is vergelijkbaar met bier.

Cortisol

Het lijkt duidelijk te zijn dat alcohol in het algemeen cortisol uiteindelijk zal verhogen. De effecten lijken gewoon tijdsafhankelijke in het geval van bier en worden daarnaast beïnvloed door de hoeveelheid. We weten dat cortisol enige invloed heeft op de eetlust, maar ook een rol speelt bij het spierherstel na een training of wedstrijd. Je wilt cortisol geen van beide scenario’s verhogen.

De invloed op nachtrust

Alcohol lijkt ook de chemie van de hersenen te beïnvloeden, waarvan bekend is dat ze van invloed zijn op hongergevoel en onbedwingbare trek. Alcohol verhoogt dopamine en verlaagt serotonine. Dopamine wordt geassocieerd met verlangen en beloning. Het verhoogt adrenaline en verlaagt ook melatonine. Dit kan je slaap negatief beïnvloeden, die sterk gecorreleerd is met een verhoogd hongergevoel.

Tips

Bij het nuttigen van alcohol tijdens de maaltijden, vermijd je best koolhydraten en vetten. Houd je aan eiwitrijke voedingsmiddelen en groenten. Dit zal het het thermische effect van de maaltijd verhogen en de opslag van die calorieën uit vetten en koolhydraten voorkomen.

Vermijd gemixte drankjes. De combinatie van alcohol en suiker betekent dat je waarschijnlijk die suikers gaat opslaan bentc én je drinkt meer.

Conclusie

Alcohol is een niet-voedzame caloriebron. Het zal onder andere de niveaus van vitamine B, zink, magnesium verlagen. Hier kan je stofwisseling doorheen de tijd onder lijden als gevolg van slechte voeding. Daarnaast vertraagt het je vetverbranding en gaat de opbouw van spiermassa tegen.

alcohol_fitness

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *