Basisprincipes krachttraining

Basisprincipes

Basisprincipes

Bij het opstellen van een functioneel en effectief trainingsprogramma moet er rekening gehouden worden enkele basisprincipes. Wij sommen deze even voor je op.

Progressieve overbelasting (overload)

Ons lichaam is het beste machine ter wereld en dit raakt snel gewend aan regelmatige belasting. Om boven het huidige trainingsniveau uit te stijgen moet het lichaam daarom steeds wat zwaarder belast worden dan het gewend is. Vervolgens zal het lichaam adapteren aan de opgelegde stress.

Intensiteit moet voldoende hoog zijn om een trainingseffect te verkrijgen. Een verbetering van prestaties en uiterlijk resultaat impliceert een systematische en progressieve toename van de trainingsbelasting of een andere trainingsparameter.

Dit kan bereikt worden door de gewichten te verhogen, maar ook door te variëren met het aantal herhalingen of de rustpauzes die je tussen de reeksen inlast. In functie van het type ‘overload’ zullen er specifieke aanpassingen optreden.

Blijf jezelf uitdagen, maar houd te allen tijde jouw techniek goed in de gaten.

Omkeerbaarheid/Reversibiliteit

Als men stopt met trainen, treedt snel het effect van detraining op. Reeds na 2 weken inactiviteit of verminderde activiteit kan het prestatievermogen binnen krachttraining verminderd zijn. “If you don’t use it, you lose it!”

Een aantal studies besluiten dat bij recreatieve sporters het trainingsvolume met twee derde kan verminderd worden (en dit zelfs tot 15 weken) zonder dat de fysiologische aanpassingen die door de uithoudingstraining verkregen werden, afnemen. De trainingsintensiteit daarentegen moet behouden blijven en de trainingsfrequentie mag met maximaal 20% verminderd worden.

Specificiteit

De trainingsmethoden moeten zo nauw mogelijk aanleunen bij het bewegingsprofiel van de beoefende sport. De beoogde trainingsprikkel moet specifiek naar de noden van de atleet én de sporttak gericht zijn.

Als sporter moet je het energiesysteem trainen dat je overwegend gebruikt en de vaardigheden die het belangrijkst zijn voor jouw sport, bijvoorbeeld maximale kracht of krachtuithouding.

Individualiteit

Voor een optimale ontwikkeling van het prestatievermogen moet er rekening gehouden worden met de individuele eigenschappen van de sporter zoals leeftijd en trainingservaring.

— EnCORE Coaching – Personal trainer Lokeren —

Bronnen:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *