Corrigerende oefeningen: overschat?

,
Corrigerende oefeningen

Als trainer krijg je doorverwijzingen van onder andere artsen en fysiotherapeuten om hun patiënten te helpen terug optimaal te bewegen na verschillende blessures en medische aandoeningen te doorstaan. 

Bij de meeste mensen die komen aankloppen, voelt een bepaald deel van hun lichaam pijnlijk aan omdat

  • Deze spiergroepen overactief zijn (te veel werken) en een ander gebied bijgevolg niet genoeg doet bv synergistische dominantie.
  • Deze regio’s van het lichaam foutief belast worden of moeten compenseren door een gebrek aan mobiliteit/stabiliteit rondom deze regio

Het zijn suboptimale gewoontes die ertoe leiden dat veel mensen chronische verkorting en spieronevenwichtigheden ontwikkelen die optimale prestaties in veel van hun activiteiten remmen en die uiteindelijk tot pijn leiden. Omdat deze gewoontes diep in het zenuwstelsel worden ingebakken, zijn de meeste mensen hier niet eens van op de hoogte. Dit is waarom het zo uitdagend wordt om chronische houdingen en gewoontes te wijzigen.

OPMERKING

Indien er sprake is van pijn tijdens het trainen, dienen we als personal trainer steeds door te verwijzen naar andere deskundigen.

Corrigerende oefeningen

Veel sporters en trainers hebben tegenwoordig last van ‘overcorrigeeritis’ met twee bekende symptomen:

  • De trainer schrijft een waslijst “corrigerende oefeningen” voor die 327 dagen in beslag nemen.
  • De trainer programmeert overtollige en ridicule oefeningen voor zijn sporter en verspilt hiermee diens tijd (en financiële investering).

Vergelijkbaar met andere termen zoals ‘functionele training’ en ‘core training’, kent ‘corrigerende oefening’ verschillende betekenissen, afhankelijk van met wie je spreekt.

Correct trainen kan corrigerend werken. Het vermijden van bijvoorbeeld een overdreven voorwaartse humeral glide tijdens dips of roeibewegingen kan bepalend zijn voor de gezondheid van de schouders. Alle oefeningen zijn in essentie correctief indien we onze oefenselectie afstemmen op de sporter in kwestie.

Doorgaans spenderen sporters echter de meeste tijd aan wat ze het liefst doen en het best kunnen. Oefeningen die ze niet graag doen of spiergroepen die zwakker of onderactief zijn, worden verder buiten beschouwing gelaten. Misschien is ons trainingsprogramma niet uitgebalanceerd of dienen we net de ratio tussen te trainen spiergroepen aan te passen aan huidige spierdisbalansen en compensatiepatronen.

Eén van de taken van een coach is het opstellen van verantwoorde en geïndividualiseerde trainingsprogramma’s die gericht zijn op het behalen van de doelstellingen van de klanten, of dit nu gaat om algemene fitheid, lichaamssamenstelling of prestaties.

Stappenplan:

  1. Identificeer de belangrijkste factoren die bijdragen tot de huidige houding en bewegingsstrategie van een persoon via een screening. Maak geen aannames op basis van veralgemeningen, maar screen iedere sporters zelf en trek dan pas jouw conclusie.
  2. Gebruik specifieke release- en/of activeringstechnieken om de belangrijkste factoren van het individu aan te pakken die hun chronische problemen of prestatieverlies veroorzaken.
  3. Corrigerende oefeningen draaien niet zozeer over de oefeningen die iemand uitvoert, maar over de reden waarom men deze oefeningen voorschrijft, terwijl men in het achterhoofd houdt in welke richting we werken. Corrigerende oefeningen zijn een systeem van oefenngselectie dat de uitvoering van gespecifieerde activiteiten probeert te corrigeren op basis van een gestructureerd evaluatiemodel. Gebruik een onderbouwd trainingsprogramma op basis van de fundamentele bewegingspatronen, zodat het individu zijn gezondheids- en fitnessdoelen kan behalen. Meer info: Fundamentele bewegingspatronen

Met andere woorden beschouwen we corrigerende oefeningen als een strategie – in plaats van een reeks oefeningen – om individuen te helpen bij het ontwikkelen en onderhouden van een meer optimale houdings- en bewegingsstrategie, zodat ze hun gezondheids- en fitnessdoelen kunnen bereiken.

OPMERKING

Bijna niemand start met trainen met het doel om perfecte symmetrie na te streven of om sterker te worden buiten het sagittale vlak. Als trainer moeten wij ons concentreren om wat de sporters willen en  niet wat wij als trainer willen voor onze sporters. Het is geweldig dat je alle nieuwe kennis die je geleerd hebt tijdens jouw laatste cursus of via het internet wil toepassen, maar de echte uitdaging is het integreren van deze kennis in de doelen van de sporter.

 

Individuele corrigerende oefeningen op zich zijn geen vervanging voor een goed ontworpen trainingsprogramma, maar slechts een onderdeel hiervan. ‘Corrigerende oefeningen’ kan je gerust inlassen als fillers. Meer info: Fillers & metabole finishers

Corrigerende en aanvullende oefeningen zijn voor een trainingsprogramma wat supplementen zijn voor een voedingsprogramma – handig maar niet de kern van het programma. De meeste correctieve strategieën zijn ontworpen om een ​​paar keer toe te passen om een specifiek ​​probleem op te lossen en vervolgens verder te gaan met de trainingsopbouw. De grote disclaimer is dan ook dat een corrigerende oefening onmiddellijk een merkbare verbetering zou moeten tewerkstellen. Zo niet, dan is het de verkeerde correctiestrategie of hebben we niet het werkelijke probleem behandeld.

Indien het trainingsprogramma opgesteld is, blijft opvolging essentieel om foutieve bewegingen te vermijden. Dit gebeurt door:
  1. Zorgvuldige observatie, constante begeleiding en feedback bij het uitvoeren van oefeningen.
  2. Aanpassen van het trainingsprogramma op basis van het atletisch vermogen van de sporter en het medische profiel (oa., blessurehistoriek en houdingsafwijkingen)

Conclusie

Het is een strategie voor het implementeren van een grondige screening, het gebruik van de juiste releases en/of activeringsdrills voor optimale houding, ademhaling en controle en het helpen bij de oefenselectie in functie van de doelen van de sporter in kwestie.
Corrigerende oefening maken deel uit van een algemene trainingsstrategie die ontworpen is om de sporter als een individu te beschouwen en hen een haalbare optie te bieden om succesvol hun problemen aan te pakken terwijl zij werken aan hun functionele doelen.
Leer programmeren om bewegingen van sporters te optimaliseren in plaats van hun problemen “op te lossen”. Dit resultaat vaak in een zeer beperkend trainingsprogramma, met de focus op oefeningen die je dient te vermijden in plaats van oefeningen die je uit zou moeten voeren.

— EnCORE Coaching – Personal trainer Lokeren —

Bronnen:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *