Gezonde voeding & gewichtsverlies: complexiteit & winstbejag

,
gezonde voeding

Gezonde voedingspatroon vs. dieet

De media gebruikt hun zendtijd omtrent gezonde voeding grotendeels om populaire diëten zoals Weight Watchers te vergelijken met het Atkins of ketogeen dieet, wat de algemene perceptie in de hand werkt dat deze diëten de beste of enige opties zijn voor gewichtsverlies

 

Gewichtsverlies & -behoud

Als iemand gewicht wil verliezen, is het kiezen van een afgebakend dieet de eerste stap in de verkeerde richting. Het maakt niet uit welk dieet een persoon kiest. Ze missen de noodzakelijke essentie: leren hoe je voor eens en altijd beter en bewust kan eten.

Het idee is dat er effectievere, gezondere (lichamelijk en mentaal) en meer aangename manieren zijn om een gezond en slank lichaam te bekomen. We moeten dialogen rond gewicht en gezondheid wegkrijgen van afgebakende diëten en naar gezonde en volwaardige voeding. Het eten van een verscheidenheid aan voedsel, in de juiste hoeveelheden, werkt beter dan eender welk voedingsplan of dieet.

Moeilijkheden

Het probleem met gezond eten is tweeledig. Ten eerste verkrijgt gezonde voeding een enorm complex karakter en wordt er gehamerd op talloze nutteloze details zuiver vanwege financiële motieven.

Veel “professionals” wil hun ideeën en daar bijhorende dieetboeken, supplementen en wondermiddelen verkopen. Zij weten maar al te goed dat het schrijven van ‘eet onbewerkte en natuurlijke voeding, let op jouw calorie-inname en beweeg frequent’, nooit door een uitgeverij gepubliceerd zal worden.

Het tweede probleem met een effectief dieet is dat, hoewel het redelijk eenvoudig is (voor recreatieve sporters), het tegenwoordig een echte uitdaging is om gezond te eten in een tijd van overvloedig, goedkoop, nutriënt arm, calorierijk en verslavend junk food

 

Kostprijs voeding
Notitie: waarschijnlijk hadden jouw grootouders geen overgewicht in de jaren ’50. 

Conclusie

Als volwassene weet je in grote mate wat de juiste en verkeerde keuzes zijn. Indien je deze kennis consequent toepast, ben je waarschijnlijk al gezonder dan 80% van de bevolking. Als je vermoedt dat je iets niet zou moeten eten, dan heb je 99% van de tijd gelijk.
Met wat kennis omtrent macronutriënten kan je gericht boodschappen doen en minder goede keuzes vermijden. Leer de basis omtrent het interpreteren van voedingslabels: Voedingsetiketten: richtijnen & tips 
— EnCORE coaching – Personal trainer Lokeren  —
Bronnen:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *