Inspanning vs. beloning

motivatie

Het is mogelijk dat iemand de onderstaande informatie leest en spot met het feit dat het ‘te simpel’ is.
Ze denken dat de basisprincipes niet op hen van toepassing zijn.
Het probleem is echter dat de meeste mensen de basis niet onder de knie hebben.

Introductie

Sport brengt talloze voordelen met zich mee: een verbeterde gezondheid en betere levenskwaliteit, een betere lichaamssamenstelling, meer zelfvertrouwen, minder stress en een betere mentale helderheid.

Sport dient om je te helpen om je beter in jouw vel te laten voelen, dagelijkse taken te vergemakkelijken en doelen na te streven als gewichtsbeheersing. Aan jou om te bepalen wat jouw beoogde doel is.

“Do your efforts match your goals?”

Peilen naar individuele doelen wordt geformuleerd als “Wat wil je bereiken?”.
Iedereen heeft een waslijst met al dan niet realistische doelstellingen, maar een wens vereist geen inspanning. Wanneer jij jouw doelstellingen formuleert, is het noodzakelijk dat je hierbij rekening houdt met jouw niveau van toewijding.

Deze vraag wordt vaak door de sporter opgevolgd met “Hoe snel zou ik mijn doel kunnen bereiken?”.
Het correcte antwoord is “Waarvoor ben jij bereid te werken en in welke mate?”.
Als trainer pols ik niet enkel naar jouw doelen, maar ook naar jouw level van motivatie. Het gedrag dat je bereid bent te stellen, toont aan waar jouw prioriteiten liggen.
motivatie

Mindset

Sommigen vinden het geweldig om hun work outs met bijhorende herhalingen en belasting in een notitieblok te noteren, eiwitten uit een shakebeker te drinken en uit te kijken naar hun volgende beentraining – the crazy ones.

Ze trainen extreem zwaar omdat ze een eerder geplande training gemist hebben en een specifiek doel voor ogen hebben. Anderen zullen de brandende sensaties (‘Feel the burn!’) nastreven en voldoening halen uit spierpijn en stijfheid, waarvan ze denken dat het een voorwaarde is voor resultaat. Ze denken dat je na een training niet meer in staat mag zijn om vlot te wandelen en dat je moet baden in het zweet.

Progressieve overbelasting is het sleutelprincipe om voortdurend resultaten te bekomen op vlak van krachttraining. Je moet jouw grenzen steeds verleggen, maar aan de andere kant moet jouw training verantwoord zijn en moet je trainingen aan hoge intensiteit ook “verdienen”. Indien jouw levensstijl (slaap, voeding enzovoort) niet overeenstemt met jouw ‘die hard’-mentaliteit op vlak van training, ga je nooit ten volle de vruchten plukken.

*Eigen visie: mijn trainingssessies zijn steeds uitdaging, maar wel doordacht, verantwoord en doelgericht.

___

De meesten wensen echter (snel) resultaat en gebruiken sport om te compenseren voor een ongezonde levensstijl of als straf omdat ze iets ongezonds gegeten hebben. Daarnaast overschatten ze doorgaans de impact van een trainingssessie op hun dagelijkse energieverbruik.

*Eigen visie: gewichtsverlies en -toename wordt voor het merendeel bepaald door jouw voeding en niet door de 2-4u die je wekelijks doorbrengt in de fitness.

Vanuit dit opzicht wordt er gedacht dat je jouw calorieën “moet verdienen”. Sporten is voor deze mensen geen vorm van ontspanning, maar een verplichte activiteit. De geïnvesteerde tijd wordt niet gezien als wat het is…namelijk een daadwerkelijke investering in hun gezondheid.

Deze extreme overgang verandert een gegeven dat jou beter dient te maken – namelijk een sportieve levensstijl – in een negatieve ervaring. Wanneer ik met deze mensen spreek over krachttraining, associëren ze dit enkel met zweten, een week spierpijn, flauwvallen en/of overgeven.

Als je verandering wil, moet je eerst en vooral jouw mindset veranderen. Eens je resultaat merkt, volgt het enthousiasme vanzelf.

___

De gemiddelde leek op vlak van krachttraining en voeding handelt vanuit een ‘alles of niets’-mentaliteit en associeert bijgevolg complexe oefeningen, loodzware trainingen en restrictieve diëten met resultaat.

Het concept ‘training’ is bedoeld om ons op lange termijn beter/gezonder te maken. Training moet uitnodigend genoeg zijn om aan te vatten en zwaar genoeg om onze inspanningen te belonen. De meeste sporters investeren tijd en geld en verwachten in ruil daarvoor progressie en resultaat.

Zorg ervoor dat je sport om de juiste redenen en geniet van jouw voeding en sport. Wat je niet graag doet, houd je nooit vol. Het draait rond consequent trainen en niet rond korte periodes van maximale inspanning.

Door sporters succes te laten ervaren in hun trainingen aan de hand van meetbare progressie (op vlak van lichaamssamenstelling en belasting), is er een grotere kans dat beginnende sporters dit volhouden. Velen moeten terug ontdekken hoeveel deugd het doet om fit te zijn.

Daarnaast moet hun motivatie aangevuld worden met een dosis discipline. Training is bedoeld om uitdagend te zijn en het vraagt karakter om vol te houden. Net daarom is een personal trainer jouw stok achter de deur.

____

Conclusie

Motivatie én wilskracht zijn de eerste sleutels tot succes. Sporters moeten jouw trainingen willen volgen en in staat/bereid zijn om dit consequent aan te houden.

Hoe meer motivatie, hoe strikter je kan werken op vlak van voeding en hoe intensiever je kan programmeren op vlak van training. Deze motivatie moet mettertijd omgezet worden in aanhoudbare gewoontes, wat in de hand gewerkt kan worden via het aanbrengen van structuur.

— EnCORE Coaching – Personal trainer Lokeren —

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.