Gewichtsverlies: koolhydraatarm vs. vetarm dieet

dieet

Verschillende diëten beperken de inname van koolhydraten. Het ketogene dieet is zeer rijk aan vetten, bevat weinig eiwitten en zeer weinig koolhydraten. Het Atkins-dieet bevat veel vetten, veel eiwitten en weinig koolhydraten. Het “paleo-dieet” (jager-verzamelaar) is rijk aan vetten en eiwitten en maar bevat weinig koolhydraten.
Meer info: Koolhydraten: eten of vermijden?

Wij stellen de volgende vragen:

  1. Is dit werkelijk nodig voor gewichtsverlies ?
  2. Is het schrappen van koolhydraten de meest effectieve en snelle manier om gewicht verliezen?

Gewichtsverlies

Voor gewichtsverlies kunnen zowel een koolhydraatarm dieet als een vetarm dieet resultaat leveren.
Lees: kwantiteit > kwaliteit (1 kcal = 1 kcal)

De resultaten van een recent onderzoek  van de Stanford University toonden aan dat “voor gewichtsverlies noch vetarm noch koolhydraatarm dieet superieur is, zolang er geen verschil is in calorie-inname of eiwitinname”.

Sleutels tot succes:

  • Calorisch tekort: energieverbruik > energie-inname
    Meer info: Gewichtsverlies & calorisch deficit

    • Te beïnvloeden door rekening te houden met de densiteit van voedingsmiddelen
      –> meer vezels en een hoger watergehalte om vol gevoel te creëren
  • Voldoende hoge eiwitinname om verlies van vetvrije massa te voorkomen
  • Mogelijk om het aan te houden
    • Verzadiging: hongergevoel vermijden
      –> eiwitten en vetten verteren langzamer dan koolhydraten

Calorieën zijn nog steeds van belang, hoewel het niet verplicht is ze te tellen. Eiwitinname is nog steeds cruciaal. Voedselkwaliteit is ook van belang. Maar koolhydraten en vetten? Misschien niet zo zozeer.

Mensen met een zeer koolhydraatarm dieet kunnen op korte termijn heel snel afvallen, omdat de uitputting van hun glycogeenvoorraden leidt tot de uitscheiding van gebonden water. Dit verklaart waarom studies aantonen dat mensen met een koolhydraatarm dieet na 6 maanden meer gewicht verloren hadden dan mensen met een vetarm dieet. Na 12 maanden was dit echter niet meer het geval. 

Gezondheid

Gezondheid is NIET hetzelfde als gezondheid !
Kwaliteit + kwantiteit (1 kcal ≠ 1 kcal)

Er bestaan namelijk geen essentiële koolhydraten, maar wel

  • essentiële eiwitten

Functie: (spier)opbouw en herstel van weefsels

  • essentiële vetten

Functie: hormonale balans en immuunsysteem ondersteunen
Mythe: vetten maken jou vet

Sleutels tot succes:

  • Energiebalans
  • Ratio macronutriënten: koolhydraten, vetten en eiwitten
    –> onder andere effect op energie, thermisch effect, verzadiging
  • Variatie:
    • Verschillende voedingsmiddelen
    • Rotatie van voedingsmiddelen
  • Kwaliteit van voeding

— EnCORE Coaching – Personal trainer Lokeren —

Bronnen:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *