Psychologische voordelen van krachttraining: verminderde stress & depressie

stress

Er bestaat geen twijfel dat krachttraining een heleboel goede lichamelijke voordelen heeft, maar de mentale voordelen zijn minstens even belangrijk.

Als je aan het trainen bent, verhoogt je lichaam op natuurlijke wijze de afgifte van serotonine, dopamine en endorfine – de chemicaliën die verantwoordelijk zijn voor het produceren van dezelfde euforische gevoelens als morfine in jouw hersenen. Zelfs een korte trainingssessie kan jouw humeur direct verbeteren en jouw energie verhogen.

training_geluk

Studie na studie heeft aangetoond dat sport helpt om langdurige depressie en angst net zo effectief te verminderen als andere vormen van therapie. 

Een nieuwe meta-analyse van Gordon e.a. concludeert dat krachttraining aanzienlijk de symptomen van angst en stress verbetert bij zowel gezonde deelnemers als deelnemers met een lichamelijke of geestelijke aandoening. Dit onderzoek toont nogmaals aan dat weerstandstraining leidt tot het afscheiden van endorfines, wat stress kan tegengaan en zelfs kan helpen om depressie te bestrijden.

krachttraining_depressie

Eerder onderzoek O’Connor, Herring en Caravalho (2010) vatte reeds samen dat de zeven studies omtrent krachttraining en angst (die hun criterium voor kwaliteitsonderzoek hebben gehaald) aantonen dat krachttraining een zinvolle interventie is voor mensen met stress.

Interessant genoeg vergeleken twee van de zeven studies de effecten van krachttraining aan hoge intensiteit (uitgevoerd aan 80% van 1RM) versus matige intensiteit (50% -60% van 1RM) en vonden een grotere afname van stress bij weerstandstraining aan matige intensiteit.

In 2000 ontdekte een team van onderzoekers van de Duke University dat lichaamsbeweging niet enkel zo effectief was als medicijnen bij het verlichten van depressieve symptomen op korte termijn, maar dat sportende patiënten ook significant minder geneigd waren om terug depressief te worden dan degenen die enkel anti-depressiva namen.

Daarnaast is reeds gebleken dat krachttraining zelfs op korte termijn helpt om sneller slaap te vatten en de slaapkwaliteit te verbeteren, wat indirect bijdraagt aan een betere gemoedstoestand en mentale ingesteldheid. Meer info over de invloed van slaap(tekort) op training: Het belang van slaap: fysieke en mentale gevolgen 

— EnCORE Coaching – Personal trainer Waasland —

Bronnen:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.