Blog

Stabiliteit vs mobiliteit: wederzijdse impact

mobiliteit

Je kunt niet alleen mobiliteit of stabiliteit trainen. Je moet uiteindelijk bewegingspatronen trainen waarin beiden noodzakelijk zijn. Mobiliteit en stabiliteit (of beter: motorische controle) zijn belangrijke concepten om te begrijpen en mee te werken, maar tegenwoordig worden ze verlaagd tot hippe en foutief gebruikte termen. Als gevolg hiervan richten mensen zich op de kleine aspecten in plaats van het grotere geheel: kwaliteit van beweging.

Mobiliteit 

Ik wil een aantal misvattingen aankaarten over mobiliteitstraining en je helpen om beter te begrijpen hoe verwant mobiliteit en stabiliteit echt zijn. Gewoon omdat we meer mobiliteit binnen bepaalde gewrichten kunnen verkrijgen, betekent niet dat we dit moeten nastreven.

Mobiliteit alleen is niet het antwoord. Je kunt urenlang stretchen en foamrollen, maar dat zal het probleem waarschijnlijk niet oplossen. Er is een reden voor de spanning die je gewaarwordt in bepaalde lichaamsdelen zoals heupbuigers of billen. Dit komt waarschijnlijk doordat deze spieren de functie overnemen van een nabijgelegen verzwakte spier die kracht of stabiliteit ontbreekt.

Totdat je de oorzaak aanpakt, bied je enkel een tijdelijke vermindering van de stramheid en maak je het mogelijks zelfs erger. Stabiliteit doorheen het lichaam is een voorwaarde om blessurevrij het lichaam te kunnen belasten. 

Ik stimuleer mobiliteitsdrills bij mijn sporters (indien het nodig is), omdat het een makkelijke en effectieve manier is om hen beter te laten voelen. Ze kunnen het ook gemakkelijk op zichzelf doen. De nodige drills worden zorgvuldig gekozen na het afnemen van een screening. Het is niet de bedoeling om kostbare tijd te verspillen met onnodige en zinloze oefeningen. 
Wanneer je bijvoorbeeld last/pijn ervaart in de onderrug, zullen de meesten op zoek gaan naar oefeningen om de core te verstevigen. De lumbale wervelkolom is namelijk bedoeld om stabiel te zijn (zie joint by joint approach). We zoeken het probleem steeds lokaal en kijken niet naar aanpalende gewrichten.
Wanneer echter blijkt dat het thoracale gedeelte van de wervelkolom (= bovenrug) niet mobiel is, zal het trainen van de core niet veel vooruitgang bieden, aangezien de onderrug ter compensatie mobieler zal worden. Meer info: Thoracale mobiliteit verbeteren . Mobiliteit creëert stabiliteit.
joint-by-joint-approach
Mobiliteitswerk (soft tissue) moet ingelast worden in combinatie met oefeningen op motorische controle waarin we de gewonnen mobiliteit gebruiken om het bewegingspatroon in kwestie te herprogrammeren. Anders pak je enkel de pijn en symptomen aan, zonder een wijziging op lange termijn te bekomen.
Uit een goede screening kunnen we bovendien als trainer gaan afleiden of een eventuele restrictie veroorzaakt wordt voor fascia en spieren of het daadwerkelijk een gewrichtsprobleem is. Hiermee willen we nogmaals aantonen dat het willekeurig uitvoeren van bepaalde mobiliteitsdrills niet steeds de beste oplossing is.

“If all you’ve got is a hammer, everything looks like a nail.”

Stabiliteit 

Er zijn gevallen waarbij het bewegingsbereik in een gewricht drastisch kan worden verbeterd door simpelweg meer stabiliteit te creëren in het lichaam. Hier spelen zowel ademhaling als stabiliteitsdrills een belangrijke rol. Meer info: Ademhaling ifv mobiliteit . Stabiliteit creëert mobiliteit.
Core stability zal bijvoorbeeld leiden tot een betere overdracht van kracht tussen onder- en bovenlichaam en ervoor zorgen dat je efficiënter (lees: minder verspilling van energie) beweegt.
Als jouw heupbuigers bijvoorbeeld stram aanvoelen, kan het lijken alsof deze verkort of stram zijn. Het kan echter ook zijn dat de heupbuigers overwerkt zijn en door een gebrek aan rompstabiliteit en bijgevolg jouw illiopsoas functie van de core trachten over te nemen. Meer info: Rompstabiliteit en core training
Heb je nood aan een screening? Stuur een mail naar info@encorecoaching.be
Wil je meer leren over het opstellen van een screeningsprotocol: Functional body 
 — EnCORE Coaching – Personal trainer Waasland —
Bronnen:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *