Superfoods

De term “SUPERFOODS” kent geen keurmerk. Als ik morgen zelf een product fabriceer en begin te verkopen, mag ik dit promoten als een superfood. Wees dus kritisch. Weet wat je eet.

Onder de term “superfood” vallen voor mij voedingsmiddelen die de gezondheid via een uitgesproken bestanddeel bevordert of waaraan een medicinale waarde wordt toegekend. Ze balanceren dus tussen supplement en medicijn, aangezien ze door hun goede voedingsstoffen het lichaam terug in balans kunnen brengen.

Ik wil benadrukken dat deze superfoods gebruikt dienen te worden in combinatie met een gezond en volwaardig voedingspatroon en NIET ALS VERVANGING hiervan.

De onderstaande producten zijn diegene die minder gekend zijn (naast bv quinoa, noten enzovoort) en die ik zelf geregeld toevoeg aan mijn voedingspatroon en ik ga je uitleggen wat mijn redenen hiervoor zijn. Of je hierna zelf enkele producten al dan niet uittest, is geheel aan jou.

Ik besef dat er een heel gamma aan superfoods niet besproken wordt. Aan jou of verder zelf op verkenning te gaan.

  • Goji bessen aka ‘de moeder van de superfoods’

Goji bessen zijn de nummer 1 binnen het lijstje van superfoods op vlak van de hoeveelheid aanwezige antioxidanten. Daarnaast is het een bron van aminozuren, de bouwstoffen van onze eiwitten.

  • Rauwe cacao

Naast de positieve werking van de antioxidanten, wordt cacao frequent omschreven als antidepressiva. Het heeft een energetische werking (versterkt in combinatie met maca) en leidt tot stressvermindering. Bovendien is het gemakkelijk te verwerken in diverse gerechten, zeker in poedervorm.

  • Chiazaad

Chiazaad zit boordevol vezels, wat de spijvertering bevordert. Daarnaast is het een bron van zowel eiwitten als Omega3-vetten (welke we gewoonlijk te weinig opnemen in verhouding tot Omega6).

  • Hennepzaad

Net zoals chiazaad, is hennepzaad een eiwitbron én een bron van Omega3. Het bevat alle essentiële aminozuren en is dus een goede eiwitbron voor vegetariërs.

  • Kokos

Kokos is één van mijn favorieten en gebruik ik in diverse vormen. Kokos is en blijft een verzadigd vet, waardoor je het gebruik wel moet matigen. Het versterkt het immuunsysteem en de opname van voedingsstoffen. Het zou zelfs gebruikt worden om onder andere op de huid te smeren en de tanden te bleken. Persoonlijk gebruik ik kokosvet om in te bakken (aangezien olijfolie verhitten toxisch is) en kokossnippers in bijvoorbeeld havermout of kwark. Andere opties zijn kokosmeel of kokoswater.

  • Açaibessen

Açaibessen zijn gekend omwille van hun stimulerende werking op het metabolisme en hun energetische werking. Dankzij de energyboost die ze leveren, kunnen ze dus aangewend worden voor de aanvang van een inspanning. Daarnaast ondersteunen ze de werking van de lever, wat extra interessant is voor sporters. De lever is namelijk de belangrijkste producent van eiwitten in het lichaam.

  • Moerbeien

Moerbeien bevatten veel gezonde voedingsstoffen, maar vallen wel onder de categorie ‘gedroogd fruit’. Ze bevatten veel suikers en moeten dus met mate gegeten worden. Ik eet deze af en toe omdat ze heerlijk zijn en een zoete smaak hebben.

  • Bijenpollen

Bijenpollen zorgen voor een snelle levering van energie, waardoor ze voor de aanvang van een training handig kunnen zijn. Daarnaast zijn ze een natuurlijk supplement van B12 voor vegetariërs.

Tot nu toe heb ik deze nog niet genomen, maar ben dit wel van plan en dit omdat ze hooikoorts zouden verlichten. Op dat vlak werken ze als een natuurlijke antibiotica.

Veel smulplezier !

superfoods

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *