Valkuil: trainen en gezond eten is té simpel

trainen_motivatie

Het is mogelijk dat iemand de onderstaande informatie leest en spot met het feit dat het ‘te simpel’ is. Ze denken dat ze boven de basisprincipes staan.
Het probleem is echter dat de meeste mensen de basis niet kunnen aanhouden.

Té simpel? Niet zwaar genoeg?

Beweging

Calorieën verbranden (= energieverbruik) is eenvoudig en dat is net de reden waarom de meeste mensen het niet doen. De gemiddelde leek op vlak van fitness en krachttraining handelt vanuit een ‘alles of niets’-mentaliteit ten aanzien van lichaamsbeweging en associeert complexe oefeningen en loodzware trainingen met resultaat. Dit is de reden waarom bijvoorbeeld training op onstabiele ondergronden, het gebruik van hip materiaal nog steeds toegepast wordt door “opgeleide trainers” en trends zoals HIIT aan belangstelling winnen boven het fundament – krachttraining met nadruk op de fundamentele bewegingspatronen.

Waar stabilisatietraining en core stability ingelast zou moeten worden als blessurepreventie, vormt dit tegenwoordig steeds vaker een oorzaak van blessures. Met tennisballen gooien op één been terwijl je op een BOSU-bal staat, valt voor sommigen onder de term ‘functionele training’.
Meer info: Stabilisatietraining: risico vs. resultaat

functionele training

Om training aan te vatten en dit na te leven, moet de trainingsprogrammering volgens leken op één of andere manier speciaal, complex en geavanceerd klinken. Dit is mogelijks de reden waarom dezelfde fysiologische principes van EPOC (bv. Insanity en TABATA) en koolhydraatarme diëten (bv. Atkins en ketogeen dieet) terug in de schijnwerpers komen en waarom ze om de 5-10 jaar met een lichte wijziging verkocht worden als “de nieuwe doorbraak”. Deze zaken kunnen gemaakt worden om fancy en geavanceerd te klinken en net daarom worden ze ook toegepast en verkocht.

Mensen die niet graag sporten, linken krachttraining automatisch met veel zweten, pijn lijden en flauwvallen/overgeven. Laat dit nu net het beeld zijn waar disciplines zoals CrossFit zich oorspronkelijk mee vereenzelvigden en hun imago rond bouwden.

Eigen visie: ik ben absoluut geen tegenstander van CrossFit, indien er goede begeleiding voorzien wordt en de WODs aangepast worden aan het niveau van de individuen. Het gebruik van concurrent training (lees: veel verschillende trainingsprikkels) kan wel progressie in de weg staan.

no pain no gain

Versta me niet verkeerd. Eén van de basisprincipes van progressie is en blijft progressieve overbelasting. Je moet jouw grenzen steeds verleggen, maar aan de andere kant moet jouw trainingen verantwoord zijn en moet je training aan hoge intensiteit ook verdienen. Indien jouw levensstijl (slaap, voeding enzovoort) niet overeenstemt met jouw ‘die hard’-mentaliteit op vlak van training, gaan jouw inspanning nooit volledig beloont worden en tracht je enkel te compenseren voor een ongezonde manier van leven.
Meer info: Progressive overload

De meeste mensen zijn gebaat bij krachttraining met nadruk op structurele balans – waarbij de oefeningen bepaald worden op basis van een screening, de vooropgestelde doelen en de fundamentele bewegingspatronen.

Eigen visie: optimaal trainen in functie van jouw doelen, is een totaal andere kwestie en vereist meer kennis over program design.

Voeding

Een gezond voedingspatroon is ook eenvoudig. Eet veel groenten, doorgaans meer eiwitten, een behoorlijke hoeveelheid gezonde vetten en kwalitatieve bronnen van koolhydraten rond jouw trainingen. Controleer de inname van junkfood, verwerkt voedsel en geraffineerde suikers.
Kwaliteit en kwantiteit zijn beiden van belang als we preken over gezondheid en gewicht.

Complexe, restrictieve diëten die voedingsmiddelen of voedselgroepen volledig elimineren, produceren geen betere, blijvende resultaten. Ze beperken allemaal calorie-inname vanuit een andere achterliggende filosofie. Mensen denken ten onrechte dat ze effectiever zijn vanwege hun complexiteit.

Wil je een dieet of een levensstijl?

Quick-fix diëten vereisen een “perfectie”-mindset (bv. nooit een maaltijd missen, elke dag het exacte calorisch doel bereiken, nooit “valsspelen”) en bevat geen mogelijkheden voor compromis. Een gezonde levensstijl op vlak van voeding draait rond consistentie en niet perfectie, dus er is geen stress of druk om dagelijks perfect te moeten handelen. Het is geen principe van “alles of niets”, maar eerder van mate en bewuste keuzes. Gezond eten is een proces met de nadruk op progressie en niet perfectie.

Succes

Een geweldige trainer hoeft geen geweldige training op te stellen. Ze moeten een training ontwerpen die hun klanten willen volgen, kunnen aanhouden en die goed genoeg is om resultaat te kunnen leveren. De meest succesvolle trainers houden zich ook bezig met mental coaching. Ze leggen hun visie niet op, maar geven de sporter inspraak in hun nieuwe voedingspatroon en bouwen een vertrouwensband op met hen.

Eigen visie: het bovenstaande is simplistisch gesteld en houdt geen rekening met een speciale omstandigheden zoals prestaties op hoog niveau of bepaalde fysieke aandoeningen.

Motivatie/intenties en wilskracht zijn de sleutels tot succes. Sporters moeten jouw trainingen willen volgen en in staat zijn om dit consequent aan te houden. Hoe meer motivatie, hoe strikter je kan werken op vlak van voeding en hoe intensiever je kan programmeren op vlak van training.

Eigen visie: blijf als trainer trouw aan jouw eigen visie en waarden op vlak van begeleiding.

— EnCORE Coaching – Personal trainer Lokeren —

Bronnen:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *