Waarom het zo moeilijk is om gezond te zijn

Gezondheid

De meeste mensen weten dat sedentarisme (= inactiviteit) en overgewicht schadelijk zijn voor de gezondheid. Daarin schuilt echter het probleem: kennis vertaalt zich niet naar actie.

Als iemand op zoek is naar gedragsverandering in verband met gezondheid, moeten ze begrijpen dat de omgeving hen tegenwerkt. Het ontwerpen van een gezond leven vereist het begrijpen, prioriteren en automatiseren van gezonde gewoontes.

Vervolgens is het nog steeds zo dat de grootste beperkende factor bij iedere gedragsverandering op vlak van gezondheid het vermogen is om twee simpele dingen na te leven.

  1. Creëer een calorisch tekort (energiebehoefte). Meer info: Calorisch deficit
  2. Beweeg minstens 5 dagen per week gedurende ten minste 30 minuten (advies bewegingsdriehoek: 150 minuten per week).

Dus waarom slagen mensen er niet in om de twee zaken na te leven die hun leven verbeteren en jaren aan hun leven toe kunnen voegen?

Omgevingsinvloeden

Voeding

Onze omgeving wordt ‘obesogeen’ genoemd. Dit betekent dat er een hoge beschikbaarheid en toegankelijkheid is voor calorierijke en smaakvolle (lees: geproduceerd om fantastisch te smaken en verslavend te zijn) voedingsmiddelen, mede dankzij de relatief lage prijs in verhouding tot gezonde voedingsmiddelen.

De belangrijkste reden voor onze beslissingen op vlak van voeding is vaak snelheid. In een drukbezet leven, wordt (gezonde) voeding en de bereiding een extra verantwoordelijkheid. We geven voedsel niet de aandacht die het verdient en de kant-en klare productie van fastfood helpt ons hierbij. Snelle maaltijden en verwerkt voedsel zijn de standaard geworden voor mensen met weinig tijd.

Beweging

Het is ook aanzienlijk eenvoudiger om sedentair te blijven dan om daadwerkelijk aan lichaamsbeweging te doen. Ons huidige leven brengt gezondheid naar de bodem van onze prioriteitenlijst, met onder andere obesitas, diabetes en burn-outs tot gevolg.

Daarnaast zijn we nu omringd door liften, parkeerplaatsen, mooie luxueuze voertuigen en activiteiten die het best zittend gewaardeerd worden. Onze huizen zijn gevuld met enorme flatscreen-tv’s, comfortabele zetels en de opkomst van bureaujobs maakt dit niet veel beter.

obesitas

In essentie is het pad naar zwaarlijvigheid het pad van de minste weerstand en het vereist geen opvolging en waakzaamheid. Ongezonde opties en de verleiding zijn – vooral als je het druk hebt, gestrest of moe bent – nooit veraf. Afslanken of fitter worden, is bijgevolg deels in strijd met ons leefmilieu.

In contrast omvat de weg naar jouw ideale gewicht en figuur een combinatie van weerstand bieden aan de omgeving, het optimaleren van iemands omgeving én regelmatige waakzaamheid en zelfdiscipline. Wil je dus gezond en op gewicht blijven, dan moet je hier continu en bewust mee bezig zijn.

Aanpak

We eten om verschillende redenen: wanneer je honger hebt, op sociale aangelegenheden of familiefeesten of soms zelfs om emotionele redenen.

Jordan Syatt, een personal trainer wiens indrukwekkende klantenlijst influencers zoals Gary Vaynerchuk omvat, zegt dat slecht voorgeschreven plannen voor vetverlies diegenen zijn die:

“…don’t offer any support outside of nutrition. As in there is no accountability. No motivation. No check-ins or asking, “hey, how are you feeling?” Nutrition (and strength) coaching is far more than just dishing out numbers and programs. It’s about getting to know your client and how to not only motivate them, but help them learn how to motivate themselves.”

Intrinsieke motivatie én discipline zijn noodzakelijk om een gezonde levensstijl aan te houden en “ik wil 5 kg verliezen” volstaat niet. Wat betekent dit gewichtsverlies voor jou? Hoe zal het jouw werk, relaties en leven beïnvloeden?

Het maken van een overgang op vlak van voeding van overwegend nutriëntarme, verslavende en stimulerende voedingsmiddelen naar overwegend natuurlijke en gezonde voedingsmiddelen dient te lopen in fasen, met de nadruk op de mogelijkheid om dit vol te houden op lange termijn.

Als je niet op zijn minst een voedingsgerelateerde opleiding hebt gehad, val je ten prooi aan iedereen die wel denkt voedingsleer te beheersen en die hun advies willen verlenen of magische producten willen aansmeren vanuit persoonlijke financiële motieven.

Let daarnaast op met voedingsrichtlijnen die gepromoot worden vanuit de economie, supplementen- of productverkoop en verschillende (strenge) diëten. Een gebrek aan kennis, gemak en goede smaak zijn factoren die doorwegen voor veel mensen die op een dwaalspoor raken.

Gewichtsverlies op zich is voor velen al niet eenvoudig, maar combineer dit proces met onder andere de overvloed aan verkeerde of onvolledige informatie en beloften van “snelle en gemakkelijke” oplossingen, en je hebt een recept voor falen en ontgoocheling.

Heb jij nood aan kennis op vlak van voeding en beweging of heb je graag een stok achter de deur?
Wij begeleiden jou graag in de richting van jouw doelen. Contact: info@encorecoaching.be

EnCORE Coaching – Personal trainer Lokeren

Bronnen:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *