Hoort training leuk te zijn?

leuk

Onderzoek na onderzoek bevestigt dat progressieve overbelasting het sleutelprincipe is om voortdurend resultaten te bekomen op vlak van fitness en uiterlijk resultaat. De eenvoudige vertaling: blijf zaken doen die hard genoeg zijn om jouw lichaam te laten adapteren. Hoort een training leuk te zijn?
Meer info over overbelasting: Spiervermoeidheid vs. overload

Voor- en tegenstanders

Deze acties zijn niet bedoeld om aangenaam aan te voelen. Sommigen vinden het geweldig om hun herhalingen en belasting in een notitieblok te noteren, eiwitten uit een shakebeker te drinken en uit te kijken naar hun volgende beentraining. Anderen zullen de brandende sensaties (‘Feel the burn!) nastreven en voldoening halen uit spierpijn en stijfheid (wat geen vereiste is).

Daartegenover zijn er diegenen die hun amusement vinden in het nuttigen van enkele glazen wijn, het overorberen van diepvriespizza’s terwijl ze binge watchen en uitslapen na een stevig nachtje uit. Trainingen zijn voor hen slechts een middel om te overleven, bedoeld om obesitas en fysieke klachten te voorkomen, zich mentaal goed te voelen en te compenseren voor een ongezonde levensstijl. Sporten is voor hen geen ontspanning, maar een noodzaak.

Trainen tot op de grens van fysiek falen, is voor de meeste mensen niet bepaald “leuk”. Voor degenen onder ons die houden van hardcore training – zeker – maar de rest …
Deze mentaliteit is wat de gemiddelde sporter van de goede scheidt, en nog meer – de goede van de professionele atleet. Wanneer jij jouw doelstellingen formuleert, is het noodzakelijk dat je hierbij rekening houdt met jouw niveau van toewijding.

Progressie vs. continuïteit

Het is gemakkelijk om te begrijpen dat het concept ‘training’ bedoeld is om ons op de lange termijn beter/gezonder te maken. Het doel van een workout is niet om jou te animeren en jouw enthousiasme te wekken op korte termijn. De meeste sporters investeren tijd en geld en verwachten in ruil daarvoor progressie en resultaat.

Het sterkste argument voor het inlassen van plezier tijdens trainingen is het volgende: als het leuk is, zal het minder pijnlijk lijken en bijgevolg is er een grotere kans dat mensen dit volhouden. Als je jouw sporters evenveel laat lachen als je hen laat zweten en verbranden, kan je mogelijks hun leven voor altijd veranderen. Velen moeten terug ontdekken hoeveel deugd het doet om fit te zijn.

Wie ben ik om hen te melden dat hun ‘leuke’ workouts niet zorgen voor progressieve overbelasting, het SAID-principe of enig ander wetenschappelijk principe dat hypertrofie of vetverlies in de hand werkt ?

Progressie

‘Fun’-factor

De eerste stap is de moeilijkste. Sport moet uiteindelijk uitnodigend genoeg zijn om aan te vatten, leuk genoeg om hen te laten terugkeren en zwaar genoeg om hun inspanningen te belonen. De succesbeleving tijdens de training en fysieke vooruitgang ten gevolge ervan zouden de oorzaken moeten zijn van jouw movativatie en bijdragen aan de ‘fun’-factor.

Daarna moet motivatie aangevuld worden met een dosis discipline en uithouingsvermogen. Het beste trainingsprogramma (net zoals dieet) is datgene dat je op termijn kan volhouden én resultaat levert.

De ‘fun’-factor moet je niet implementeren van begin tot eind. Denk niet in extremen. Dit moet zelfs niet eens plaatsvinden tijdens de sessies personal training. Als jij jouw klanten goed genoeg kent, kan je hen als huiswerk een activiteit laten uitvoeren tijdens dewelke ze kunnen ontstressen, ontspannen en genieten (bv. zwemmen, tennis, yoga, wandeling enzovoort). Weet waar je klanten van houden. Het gaat erom dat je als coach doet wat je moet doen om een verandering in mindset en levensstijl te bekomen.

Misschien haten ze het om een zware inspanning te leveren, maar houden ze van het gevoel dat ze krijgen als ze buiten adem zijn. Misschien hebben ze een hekel aan het tillen van zware gewichten, maar houden ze van de voldoening nadien.

Conclusie

Training is bedoeld om uitdagend te zijn. Het is moeilijk om jouw training te perfectioneren en het vraagt karakter om vol te houden. Net daarom is een personal trainer jouw stok achter de deur. Training is namelijk een middel om vooruitgang te boeken, maar het hoeft niet ellendig te zijn. Als je verandering wil, moet je eerst en vooral jouw mindset veranderen. Eens je resultaat merkt, volgt het enthousiasme vanzelf.

Comfort zone_mindset

— EnCORE Coaching – Personal training Lokeren —

Bronnen:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *