Impact van alcohol

Impact van alcohol op gezondheid & fysiek resultaat

Inleiding

De consumptie van alcohol speelt een belangrijke sociale rol in veel culturen over de hele wereld. We zijn overspoeld en gehersenspoeld door de marketing van grote drankmerken, in combinatie met groepsdruk rond dergelijke evenementen.

Voordat je toegeeft aan de druk of verleiding, willen we je informeren over de effecten die het zal hebben op jouw gezondheid en figuur. Helaas wordt zwaar alcoholgebruik in verband gebracht met een verhoogde totale en centrale vetopslag.

Caloriebom

Met bijna 7 calorieën per gram is alcohol het tweede meest energierijke macronutriënt na vetten (9 kcal/gram). Bovendien bevatten de meeste alcoholische dranken extra calorieën vanuit suiker wanneer je bijvoorbeeld cocktails drinkt. In feite bevat een biertje ongeveer evenveel calorieën als een stuk pizza.

Impact op uiterlijk resultaat

In tegenstelling tot calorieën uit koolhydraten, eiwitten en vetten, kan ons lichaam echter geen calorieën uit alcohol opslaan. Alcohol verhoogt de vetopslag door de oxidatie van vetzuren en de opname van andere voedingsstoffen te remmen, totdat alle alcohol is gemetaboliseerd door de lever. Bovendien is aangetoond dat alcohol een stimulerend effect heeft op de eetlust, wat leidt tot overeten. Indien overeten leidt tot een dagelijks calorisch surplus, volgt gewichtstoename.

Impact op algemene gezondheid

Naast de nadelige effecten op de lichaamssamenstelling kan alcohol ook een negatieve invloed hebben op de botdichtheid, immuno-endocriene functie, bloedstroom, glutenintolerantie, eiwitsynthese, hydratatie en glycogeenresynthese, zodat herstel en prestatie worden aangetast.

Hormonale impact

Meerdere hormonen worden beïnvloed door alcohol. Studies tonen aan dat het stresshormoon cortisol het meest wordt beïnvloed door alcoholgebruik. Binge drinken (6 drankjes per keer of meer) veroorzaakt een grote piek in cortisol die tot 24 uur aanhoudt. Deze veranderde hormoonspiegels duiden op langdurige stress, wat het herstel en de aanpassingen door training kan belemmeren.

Alcohol nuttigen verhoogt ook adrenaline en verlaagt melatonine. Dit kan je slaap negatief beïnvloeden, wat sterk gecorreleerd is met een verhoogd hongergevoel, vermoeidheid en neerslachtigheid.

Matig alcoholgebruik

In tegenstelling tot zwaar alcoholgebruik is licht tot matig alcoholgebruik niet in verband gebracht met gewichtstoename of ernstige negatieve endocriene effecten. Onderzoeken hebben aangetoond dat een dosis van ongeveer 0,5 gr/kg lichaamsgewicht (na het sporten) waarschijnlijk geen invloed heeft op de meeste aspecten van herstel.

Een standaard alcoholische drank bevat ongeveer 14 g alcohol. Daarom kan een persoon van 60 kg zonder problemen wegkomen met 2 standaarddranken, terwijl een persoon van 90 kg 3 standaarddrankjes kan nuttigen.

Zoals je kunt zien, is het niet nodig om volledig van alcohol af te stappen. Je kunt nog steeds met mate drinken en in het weekend genieten van een glas wijn bij je avondmaal of een paar biertjes met je vrienden. De sleutel is drinken met mate. Natuurlijk dien je wel rekening te houden met de extra calorieën van de alcohol in je dagelijkse calorie-inname.

— EnCORE Coaching – personal training Lokeren —

Wil je gezond afslanken?

Download onze gratis e-books

e-books vetverlies
Scroll to Top