Voeding en beweging: een gezonde obsessie?

Extreem_sporten

Het moet de menselijke natuur zijn. Als mensheid zijn we redelijk bedreven om iets goeds te nemen en het te manipuleren en om te vormen om er een nog betere versie van te maken. Dit geldt ook voor onszelf. Ken op vlak van gezondheid het verschil tussen passie en obsessie.

Gezond eten

Het maken van bewuste en betere keuzes is goed. Op vlak van voeding moeten we kritisch blijven en ons niet laten misleiden door allerlei reclamespotjes en ‘magische producten.

Gezond eten extreem doordrijven (bijvoorbeeld obsessief nadenken over elk stuk voedsel dat je lippen passeert) is echter een stapje te ver. Je kan niet té gezond eten, maar je kan hier wel mentaal onder lijden en vergeten dat je moet blijven genieten van voedsel.

Sporters willen vaak hun prestaties optimaliseren en voeding is hier essentieel. Dankzij competitiedrang kunnen we dit echter te ver drijven. Eet volwaardig, gevarieerd en gezond, maar pas dit toe met mate.

Als trainer zie je de volgende situatie frequent:

‘Iemand begint zijn/haar voedingspatroon aan te passen en merkt positieve, fysieke veranderingen. Ze voelen zich fantastisch dankzij hun verbeterde levensstijl, waardoor hun inspanningen escaleren. Het oorspronkelijk doel van 5 kg gewichtsverlies wordt uit het oog verloren, want “meer is beter”….

Gewichtsverlies

Ze vermijden hele voedselgroepen, beperken calorieën tot een zeer lage inname gedurende een langere periode, bestempelen voedingsmiddelen als “goed” of ‘slecht’ en voelen zich schuldig wanneer ze toch eens zondigen. Dit kan leiden tot crashdiëten en eetstoornissen. Stressniveaus stijgen van voortdurend te obsederen over voedsel, want eten moet “verdiend” worden door voldoende te bewegen.’

Meer info over crashdiëten: Crashdieet

Extreem_dieet

Wat je ooit goed deed voelen, is vervormd in gewoontes die meer verstikkend zijn dan belonend.

Sport

Fitness brengt talloze voordelen met zich mee: een verbeterde gezondheid, een betere lichaamssamenstelling, meer zelfvertrouwen, minder stress en een betere mentale helderheid. Sport dient om je te helpen om je beter in je vel te laten voelen, dagelijkse taken te vergemakkelijken, spieren op te bouwen en/of jouw gewicht te beheersen.
Echter, met de groeiende opkomst van sociale media en het bombardement van de zogenaamde “perfecte figuren”, ontwikkelen er zich steeds meer negatieve denkbeelden. Hier zijn een paar voorbeelden die kunnen suggereren dat je te ver bent gegaan met fitness:
  • Sociale aangelegenheden worden geannuleerd of vermeden.
  • Fitness definieert jou als persoon en is voor jou prioriteit nummer 1 (tenzij je er geld mee verdient)
  • Je vergelijkt jezelf continu met anderen, wat jouw zelfbeeld negatief beïnvloedt.
  • Je bent niet in staat gematigdheid uit te oefenen als het om eten gaat.
  • Je ongelooflijk schuldig voelen als je een training hebt gemist of iets ongezonds gegeten hebt.
Als je jezelf herkent in één van bovenstaande zaken, is het tijd om even de tijd te nemen om jouw doelen te herbekijken, na te denken over waarom je in eerste instantie bent begonnen met trainen.

Velen gebruiken sport echter om te compenseren voor een ongezond voedingspatroon of als straf omdat ze “iets slecht gegeten hebben”. Andere trainen extreem zwaar omdat ze een week trainingen gemist hebt, omdat ze snel (!) resultaat willen of omdat ze denken dat je na een training niet meer vlot mag kunnen wandelen of moet baden in het zweet.

Training

Deze extreme overgang verandert iets dat je beter moet maken, en vernietigt het. Wanneer ik met mensen spreek over krachttraining, associëren ze dit met zweten, een week spierpijn en flauwvallen of overgeven (waarvoor dank aan CrossFit).

Mijn trainingssessies zijn nog steeds zwaar, maar meer onderbouwd. Grote, samengestelde oefeningen, progressieve overbelasting en berekend trainingsvolume is sleutelprincipes. Training moet doordacht, doelgericht en vol te houden zijn.

Zorg ervoor dat je sport om de juiste redenen en geniet van jouw voeding en sport. Wat je niet graag doet, houd je nooit vol. Het draait rond consequent trainen en niet rond korte periodes van maximale inspanning. Het gaat over balans en discipline.

— EnCORE Coaching – Personal trainer Waasland —

Bron:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *