Stressmanagement

Stressmanagement: tips & tricks (deel I)

Forest bathing

De term ‘forest bathing’ of ‘bosbaden’ ontstond in Japan in de jaren tachtig als een fysiologische en psychologische oefening die shinrin-yoku genoemd wordt (‘bosbaden’ of ‘de atmosfeer van het bos in je opnemen’). Het doel was tweeledig: een middel bieden tegen burn-outs en de inwoners inspireren om opnieuw contactie te maken met de natuur en deze te beschermen.

Forest bathing is niet alleen voor de avonturier die houdt van de wildernis, maar dit omvat even goed wandelen in een natuurlijke omgeving en bewust verbinding maken met wat er om je heen gebeurt.

Velen denken aanvankelijk dat ze dit momenteel al frequent doen door af en toe een boswandeling te maken. Maar het gaat verder dan wandelen met het gezin in het weekend of stevig doorwandelen om wat calorieën te verbranden. Het vergt een bepaalde mindset en bewustzijn.

De praktijk van forest bathing is een manier om onze zintuigen onder te dompelen in de atmosfeer van het bos met als doel ontspanning en positieve gezondheids- en welzijnsvoordelen. Wandel op een rust tempo, terwijl je alles wat je ziet, hoort en ruikt tot jou neemt. Wees je bewust van jouw omgeving.

Het principe van forest bathing is eigenlijk heel simpel: trek goede schoenen aan en loop, fiets, rijd of pak de trein naar een bos. Loop langzaam, terwijl je alles wat je ziet, alle geluiden die je hoort en alle geuren die je ruikt tot je neemt. Wees je bewust van je omgeving.

Bij forest bathing gaat het niet om de afstand of de tijd die je aflegt. Het gaat er juist om dat je rustig aan doet en alle indrukken op je laat inwerken. Forest Bathing kan met of zonder gids worden ervaren.

Grounding/Earthing

‘Grounding’, ook wel ‘eathing’ genoemd, is een therapeutische techniek waarbij activiteiten worden uitgevoerd die je opnieuw verbinden met de aarde. Aarding kan een eenvoudige toevoeging van zijn aan jouw levensstijl die geen inspanning of veel wilskracht vereist.

Aarding komt voort uit het idee dat we in de moderne maatschappij voornamelijk leven in steden en niet langer direct fysiek contact hebben met de aarde, waardoor we mogelijks gezondheidsvoordelen mislopen van het uitwisselen van elektronen en de energie van het aardoppervlak.

Deze praktijk is gebaseerd op aardingswetenschap en fysica om uit te leggen hoe elektrische ladingen van de aarde positieve effecten kunnen hebben op het lichaam. Hoe radicaal het ook lijkt, aarding is eenvoudige wetenschap.

Mensen zijn bio-elektrische wezens met een positieve lading, die zich in ons lichaam kan ophopen. De aarde heeft een negatieve lading. Wanneer we contact maken door middel van aarding, ontladen we onze overtollige energie, waardoor een helende werking op cellulair niveau ontstaat.

De eenvoudigste manier om deze connectie te herstellen, is door naar buiten te gaan en jouw blote voeten of handen op wat gras of aarde te plaatsen of jezelf onder te dompelen in water zoals de zee of een mineraalrijk meer. Denk aan blootsvoets wandelen in het gras, aarde of zand.

Wandelen

Wandelen is één van de meest toegankelijke en meest onderschatte vormen van lichaamsbeweging voor bijna iedereen – je hoeft niet extreem fit te zijn, het is gratis en je kunt het overal doen (zelfs tijdens een pandemie!).

Wandelen kan bovendien helpen bij het verlichten van stress. Wandelen geeft je tijd om na te denken, tijd voor jezelf en tijd om weg te zijn van stressoren. Uit jouw stressvolle thuis- of werkomgeving komen, gezonde lucht inademen en jouw lichaam voelen bewegen, is een natuurlijke manier om stress te verminderen.

Net als elke andere cardiovasculaire activiteit, stimuleert wandelen ook de productie van stressverlichtende endorfines. Psychologen kwamen tot de conclusie dat een wandeling van slechts 10 minuten net zo goed kan zijn als een training van 45 minuten als het gaat om het verlichten van de symptomen van angst.

Ademhalingstechnieken

Eén van de meest over het hoofd geziene – maar meest effectieve – hulpmiddelen voor stressmanagement is iets dat we elke seconde van de dag onbewust doen: ademhalen. Er is een goede reden waarom we in stresssituaties mensen vaak horen zeggen: “Blijf ademen.”

Concentreren op ademhaling is een algemeen kenmerk van verschillende technieken die een ontspanningsreactie oproepen. De eerste stap is om diep te leren ademen. Hiervoor bestaan meerdere applicaties zoals Headspace en Kardia.

Een diepe buikademhaling stimuleert volledige zuurstofuitwisseling – dat wil zeggen, de gunstige uitwisseling van inkomende zuurstof voor uitgaande kooldioxide. Het is niet verrassend dat dit de hartslag kan vertragen en de bloeddruk kan verlagen of stabiliseren.

Tegenwoordig tonen onderzoeken aan dat ademhalingsoefeningen ook de cognitieve functie daadwerkelijk verbeteren, positieve denkprocessen stimuleren en symptomen van angst kunnen verminderen.

Om een ​​nieuwe gewoonte in jouw dagelijkse routine op te nemen, is het handig om een ​​‘gewoonte-anker’ te hebben. Onderzoek toont aan dat het combineren van een actie aan een vaste gewoonte ertoe kan leiden dat nieuwe routines sneller blijven hangen, zoals het koppelen van ademhalingsoefeningen aan jouw dagelijkse wandeling.

— EnCORE Coaching – Personal training Lokeren –

Bronnen:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1550830719305476

Wil je gezond afslanken?

Download onze 10 tips

e-book 10 Tips voor vetverlies
Scroll to Top