mobiliteit
Training

Stabiliteit vs mobiliteit: wederzijdse impact

Je kunt niet alleen mobiliteit of stabiliteit trainen. Je moet uiteindelijk bewegingspatronen trainen waarin beiden noodzakelijk zijn. Mobiliteit en stabiliteit (of beter: motorische controle) zijn belangrijke concepten om te begrijpen en mee te werken, maar

Lees meer »
Full body
Training

Krachttraining: Fullbody vs split

Moet je iedere training jouw volledige lichaam trainen (full body) of verdeel je dit best in spiergroepen of bewegingspatronen en over verschillende dagen (split)? Het hangt af van jouw profiel, trainingsdoel en beschikbare tijd. Beide

Lees meer »

Basisprincipes krachttraining

Basisprincipes Bij het opstellen van een functioneel en effectief trainingsprogramma moet er rekening gehouden worden enkele basisprincipes. Wij sommen deze even voor je op. Progressieve overbelasting (overload) Ons lichaam is het beste machine ter wereld

Lees meer »
Voedingsetiket
Voeding

Voedingsetiketten: richtlijnen en tips

Etikettering Het doel van de etikettering van voedingsmiddelen is het verstrekken van informatie over de inhoud van bepaalde producten  en de consument te helpen bij het selecteren van voedsel. Het hebben van voedingsinformatie in een

Lees meer »

Recuperatie: herstel tussen trainingen

Recuperatie Continuïteit en progressieve overbelasting binnen krachttraining zijn even belangrijk als het nemen en inplannen van recuperatie en rustdagen. Het principe “hoe meer, hoe beter” geldt NIET als je blessurevrij wil blijven en winsten in

Lees meer »

Plyometrie: voordelen, nadelen & richtlijnen

Plyometrie Plyometrie of intensieve sprongvariaties zijn geen cardio. Plyometrische oefeningen zijn niet bedoeld om in circuitvorm en onder tijdsdruk te worden uitgevoerd. Onder plyometrie verstaan we ook zeker geen burpees of andere bewegingen die je

Lees meer »

Conditionering: favoriete drills

Belang van conditionering Definitie Cardio en conditionering hebben niet alleen betrekking op gewichtsverlies, maar ook over fitheid. Verstandige conditionering betekent meer energie, mogelijks meer spiermassa en de mogelijkheid om meer werk te verrichten aan een

Lees meer »
Uit eten
Voeding

Gezond uit eten gaan

Meer bewegen is doorgaans gemakkelijker dan het veranderen van jouw voedingspatroon. Vooral uit eten gaan, bijvoorbeeld werkgerelateerde lunches of sociale aangelegenheden zoals familiefeesten, vormen een grote uitdaging.  Olympische en professionele atleten zijn echter altijd onderweg

Lees meer »

Timing van nutriënten: onderzoek & richtlijnen

Timing van nutriënten Nutriënt timing is een gebied van onderzoek dat interesse blijft wekken bij onderzoekers, coaches en consumenten. Bij de beoordeling van de literatuur moeten twee belangrijke overwegingen worden gemaakt. Allereerst vereisen alle bevindingen

Lees meer »

Multiplanaire training voor optimale prestaties

Multiplanaire training Word sterk buiten het sagittale vlak. Jouw lichaam beweegt niet in één dimensie. Er zijn drie verschillende bewegingsvlakken: het sagittale, frontale en transversale. In elk vlak ontstaan verschillende bewegingen in de gewrichten. Jouw lichaam beweegt

Lees meer »

Nutrient partitioning – Nutriëntenverdeling

Nutrient partitioning Voedingstofpartitionering (= nutrient partitioning) bepaalt waar de energie uit de voeding die je inneemt heengaat en of de calorieën uit die voedingsstoffen worden gebruikt worden als brandstof, opgeslagen als vet of opgenomen worden door

Lees meer »

Wil je gezond afslanken?

Download onze 10 tips

e-book 10 Tips voor vetverlies
Scroll to Top