gezonde voeding
Voeding

Maakt het eten van vetten jou vet?

Jarenlang werd vet gedemoniseerd als de oorzaak van obesitas en talloze gezondheidsproblemen en bijgevolg heeft de voedingsindustrie ons gebombardeerd met duizenden ‘vetarme’ en ‘light’ producten. Van alle macronutriënten heeft vet zonder twijfel de slechtste reputatie.

Lees meer »
Wat is leuk aan training
Motivatie

Wat is leuk aan training?!

Eerder hebben we gesproken over het verschil tussen beweging en training. Training veronderstelt een vooropgesteld doel en een onderbouwde aanpak om dit te bereiken. Onderzoek na onderzoek bevestigt dat progressieve overbelasting het sleutelprincipe is om

Lees meer »
detox dieet
Voeding

Detox / Cleanse: effectief of bedrog?

Detox/Cleanse Commerciële detox-programma’s beweren schadelijke stoffen die zich in het lichaam ophopen, te elimineren (= ‘detox’) en jouw hele lichaam of specifieke organen te reinigen (= ‘cleanse’), meestal door middel van zeer restrictieve dieetprotocollen en

Lees meer »
Gezondheid
Motivatie

Waarom het zo moeilijk is om gezond te zijn

De meeste mensen weten dat sedentarisme (= inactiviteit) en overgewicht schadelijk zijn voor de gezondheid. Daarin schuilt echter het probleem: kennis vertaalt zich niet naar actie. Als iemand op zoek is naar gedragsverandering in verband

Lees meer »
Koolhydraten
Voeding

Koolhydraten: inname na training ?!

Wat je eet (kwaliteit) en hoeveel je eet (kwantiteit) is belangrijk. Wanneer je welke voedingsmiddelen (macronutriënten) eet, kan het echter net zo belangrijk zijn. Bepaalde voedingsstoffen innemen na jouw training (post-workout), kan mogelijks  jouw lichaamssamenstelling,

Lees meer »
Cheatmeal
Voeding

Cheat meal: richtlijnen

Wat is een cheat meal? Een cheat maaltijd is een maaltijd (nadruk op slechts één!) waarbij je de macronutriënten en calorieën die de maaltijd biedt negeert. Je kunt eten wat je wilt, in welke hoeveelheid

Lees meer »
Actieve recuperatie
Training

Actieve recuperatie: herstelmethodes

Actieve recuperatie Actieve recuperatie of actief herstel verwijst naar methodes en acties om het herstel van jouw lichaam te optimaliseren en te versnellen. Deze omvatten onder andere hydratatie, aangepaste voeding, warmte, koude, stretching, self-myofasciale release

Lees meer »
mobiliteit
Training

Stabiliteit vs mobiliteit: wederzijdse impact

Je kunt niet alleen mobiliteit of stabiliteit trainen. Je moet uiteindelijk bewegingspatronen trainen waarin beiden noodzakelijk zijn. Mobiliteit en stabiliteit (of beter: motorische controle) zijn belangrijke concepten om te begrijpen en mee te werken, maar

Lees meer »
Full body
Training

Krachttraining: Fullbody vs split

Moet je iedere training jouw volledige lichaam trainen (full body) of verdeel je dit best in spiergroepen of bewegingspatronen en over verschillende dagen (split)? Het hangt af van jouw profiel, trainingsdoel en beschikbare tijd. Beide

Lees meer »

Wil je gezond afslanken?

Download onze gratis e-books

e-books vetverlies
Scroll to Top