Gezondheid
Motivatie

Waarom het zo moeilijk is om gezond te zijn

De meeste mensen weten dat sedentarisme (= inactiviteit) en overgewicht schadelijk zijn voor de gezondheid. Daarin schuilt echter het probleem: kennis vertaalt zich niet naar actie. Als iemand op zoek is naar gedragsverandering in verband

Lees meer »
Koolhydraten
Voeding

Koolhydraten: inname na training ?!

Wat je eet (kwaliteit) en hoeveel je eet (kwantiteit) is belangrijk. Wanneer je welke voedingsmiddelen (macronutriënten) eet, kan het echter net zo belangrijk zijn. Bepaalde voedingsstoffen innemen na jouw training (post-workout), kan mogelijks  jouw lichaamssamenstelling,

Lees meer »
Cheatmeal
Voeding

Cheat meal: richtlijnen

Wat is een cheat meal? Een cheat maaltijd is een maaltijd (nadruk op slechts één!) waarbij je de macronutriënten en calorieën die de maaltijd biedt negeert. Je kunt eten wat je wilt, in welke hoeveelheid

Lees meer »
Actieve recuperatie
Training

Actieve recuperatie: herstelmethodes

Actieve recuperatie Actieve recuperatie of actief herstel verwijst naar methodes en acties om het herstel van jouw lichaam te optimaliseren en te versnellen. Deze omvatten onder andere hydratatie, aangepaste voeding, warmte, koude, stretching, self-myofasciale release

Lees meer »
mobiliteit
Training

Stabiliteit vs mobiliteit: wederzijdse impact

Je kunt niet alleen mobiliteit of stabiliteit trainen. Je moet uiteindelijk bewegingspatronen trainen waarin beiden noodzakelijk zijn. Mobiliteit en stabiliteit (of beter: motorische controle) zijn belangrijke concepten om te begrijpen en mee te werken, maar

Lees meer »
Full body
Training

Krachttraining: Fullbody vs split

Moet je iedere training jouw volledige lichaam trainen (full body) of verdeel je dit best in spiergroepen of bewegingspatronen en over verschillende dagen (split)? Het hangt af van jouw profiel, trainingsdoel en beschikbare tijd. Beide

Lees meer »

Basisprincipes krachttraining

Basisprincipes Bij het opstellen van een functioneel en effectief trainingsprogramma moet er rekening gehouden worden enkele basisprincipes. Wij sommen deze even voor je op. Progressieve overbelasting (overload) Ons lichaam is het beste machine ter wereld

Lees meer »
Voedingsetiket
Voeding

Voedingsetiketten: richtlijnen en tips

Etikettering Het doel van de etikettering van voedingsmiddelen is het verstrekken van informatie over de inhoud van bepaalde producten  en de consument te helpen bij het selecteren van voedsel. Het hebben van voedingsinformatie in een

Lees meer »

Recuperatie: herstel tussen trainingen

Recuperatie Continuïteit en progressieve overbelasting binnen krachttraining zijn even belangrijk als het nemen en inplannen van recuperatie en rustdagen. Het principe “hoe meer, hoe beter” geldt NIET als je blessurevrij wil blijven en winsten in

Lees meer »

Wil je gezond afslanken?

Download onze 10 tips

e-book 10 Tips voor vetverlies
Scroll to Top