Rugpijn_bekkenkanteling
Houding

Voorwaartse bekkenkanteling: oorzaak & correctie

Voorwaartse bekkenkanteling Eén van de meest voorkomende houdingsafwijkingen waar je als trainer mee in aanraking zult tegenkomen, is buitensporige anterieure bekkenkanteling (APT) (oftewel lower cross syndrome). Het hebben van voorwaartse bekkenkanteling (= APT) betekent eenvoudigweg

Lees meer »
Landmine
Training

Landmine: favoriete oefeningen

De landmine opstelling is één van de meest effectieve krachttrainingstools, maar helaas is het enorm ondergewaardeerd en sterk onderbenut. Door simpelweg het ene uiteinde van een halterstang te stabiliseren in een hoek van een kamer

Lees meer »
Mindset
Motivatie

De weg naar succes: fixed vs growth mindset

Geloof is essentieel. Jouw geloofssysteem is het krachtigste element van gewoontevorming. Mindset Dit wordt het best uitgedrukt door Dr. Carol Dweck in haar boek ‘Mindset: The New Psychology of Success’, waarin zij schetst hoe een

Lees meer »
Rood vlees
Voeding

Rood vlees: verhoogde kans op kanker?

Rood vlees vs. verwerkt vlees  Het vlees van zoogdieren – met inbegrip van rundvlees, kalfsvlees, varkensvlees, lam, schapenvlees, paard en geit – is meestal rood wanneer het rauw is, vanwege het hoge myoglobinegehalte. Deze vleessoorten

Lees meer »
regulatiemechanismen
Voeding

Diëten: metabolische schade en regulatiemechanismen

Metabolische schade “Schaadt (crash)diëten ons metabolisme?” Ondanks wat je misschien hebt gehoord, zal (drastisch) gewichtsverlies zal jouw stofwisseling niet “beschadigen”, maar als gevolg van de aanpassingen die je lichaam ondergaat in verband met vetverlies (om

Lees meer »
dieet
Voeding

Gewichtsverlies: koolhydraatarm vs. vetarm dieet

Verschillende diëten beperken de inname van koolhydraten. Het ketogene dieet is zeer rijk aan vetten, bevat weinig eiwitten en zeer weinig koolhydraten. Het Atkins-dieet bevat veel vetten, veel eiwitten en weinig koolhydraten. Het “paleo-dieet” (jager-verzamelaar)

Lees meer »
Koolhydraten
Voeding

Koolhydraten: eten of vermijden?

Koolhydraten: eten of vermijden? Of jij je koolhydraatrijke producten kunt veroorloven en hoeveel gram dagelijks, hangt voornamelijk af van jouw lichaamsvetpercentage, spiermassa, trainingsvolume en -intensiteit en insulinegevoeligheid. Koolhydraten zijn niet goed, noch slecht. In essentie

Lees meer »
gezonde voeding
Voeding

Maakt het eten van vetten jou vet?

Jarenlang werd vet gedemoniseerd als de oorzaak van obesitas en talloze gezondheidsproblemen en bijgevolg heeft de voedingsindustrie ons gebombardeerd met duizenden ‘vetarme’ en ‘light’ producten. Van alle macronutriënten heeft vet zonder twijfel de slechtste reputatie.

Lees meer »
leuk
Motivatie

Hoort training leuk te zijn?

Onderzoek na onderzoek bevestigt dat progressieve overbelasting het sleutelprincipe is om voortdurend resultaten te bekomen op vlak van fitness en uiterlijk resultaat. De eenvoudige vertaling: blijf zaken doen die hard genoeg zijn om jouw lichaam

Lees meer »
detox dieet
Voeding

Detox / Cleanse: effectief of bedrog?

Detox/Cleanse Commerciële detox-programma’s beweren schadelijke stoffen die zich in het lichaam ophopen, te elimineren (= ‘detox’) en jouw hele lichaam of specifieke organen te reinigen (= ‘cleanse’), meestal door middel van zeer restrictieve dieetprotocollen en

Lees meer »

Wil je gezond afslanken?

Download onze 10 tips

e-book 10 Tips voor vetverlies
Scroll to Top